نخست وزیر مالی: فرانسه مسئول وضعیت امنیتی و مشکلات اقتصادی کشورمان است

[ad_1]

نخست وزیر مالی در یک مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری آناتولی، درخصوص طیف وسیعی از مسائل از وضعیت امنیتی گرفته تا عوامل دخیل در وضعیت سیاسی کشورش و روابط دوجانبه با چندین بازیگر بین‌المللی از جمله ترکیه، گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، در قسمت اول این مصاحبه، «چوگل کوکالا مایگا»، نخست‌ وزیر مالی، با اشاره به اینکه فرانسه بر “جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا” (اکوواس) تاثیر می‌گذارد، این کشور را متهم کرد.

وی با انتقاد از سیاست‌ها و عملکرد دولت فرانسه در کشورش گفت: آنها باید از ما حمایت می‌کردند اما به “گروه‌های تروریستی جدایی طلب” در شمال کشور کمک کرده و کشورهای اتحادیه اروپا را نیز علیه مالی تحریک می‌کنند.

نخست وزیر مالی در این خصوص عنوان داشت: مقامات فرانسوی یک ماه قبل اعلام کرده بودند که تحریم‌ها علیه مالی توسط رهبران اکوواس (ECOWAS) در اجلاس ۹ ژانویه ۲۰۲۲ اعمال خواهد شد. این واقعیت که تحریم‌ها در نهایت به دولت سیلی زد، نشانه “روشن و واضحی” بود. به همین دلیل است که ما اشاره کرده‌ایم که این تحریم‌ها قطعا یکی از “تاکتیک‌های بی‌ثبات کردن دولت” و “تضمین شکست” آن به جای یک “دولت دست نشانده” که همسو با مقامات فرانسوی است، می‌باشد.

وی با متهم کردن فرانسه به “نقض قراردادهای همکاری نظامی” تصریح کرد: قرار بود فرانسه در مبارزه با تروریسم به ما کمک کند، اما شرایطی را ایجاد کرد که منجر به تجزیه مالی و مصون ماندن تروریسم شد. در پایان ۹ سال مشاهده می‌کنیم که مشکل تروریسم که تنها در مرزهای شمالی بود، به ۸۰ درصد کشور سرایت کرده است.

خواندن
افکار دمیدن روش در رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

«چوگل کوکالا مایگا» همچنین با اشاره به “توافقات دفاعی” اخیر با روسیه نیز گفت: مالی آماده همکاری با هر کسی است که به بازگرداندن امنیت کشور کمک کند.

وی تصریح کرد: ما نه تنها در روسیه، بلکه با سایر شرکا نیز کار می‌کنیم. آنها (فرانسه) می‌خواهند مالی را قربانی این “جنگ ژئوپلیتیکی” و “استراتژیک” بین روسیه و غرب کنند. در حالی که این موضوع ربطی به ما ندارد. ارتش مالی همچنین با شرکای دیگر برای تقویت آن در همه جبهه‌ها همکاری می‌کند و به نتایج بزرگی دست یافته است. در کمتر از یک ماه، تعداد تروریست‌هایی که توانسته‌ایم در ۳۰ سال اخیر از بین ببریم، افزایش “چشمگیری” داشته است.

نخست‌وزیر مالی از ترکیه به‌عنوان “کشور برادر” یاد کرد و متذکر شد که روابط دو کشور در عرصه اقتصاد و سایر زمینه‌ها به‌ طور “چشمگیری” گسترش یافته است.

نخست‌وزیر مالی افزود: از دوستانمان در ترکیه به خاطر توجه آنها قدردانی می‌کنیم. اعتمادمان به ترکیه که کشور دوست و برادر مسلمان ما است را اعلام می‌کنیم. همکاری ما باید مبتنی بر اصل برد-برد باشد و همچنین قصد داریم با گروهی از وزرای کشور برای بررسی فرصت‌های همکاری، سفر رسمی به ترکیه انجام دهیم.

انتهای پیام

[ad_2]
خبر مهم

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

سیستم عامل لینوکس (linux) چیست؟

گنو لینوکس ( /) در واقع به ترکیب دو پروژه گنو و لینوکس اشاره داره. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *