حقوق بشر یا منافع اقتصادی؛ فرانسه به کدام کشورها سلاح می فروشد؟

[ad_1]

دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار است روز یکشنبه برگزار شود که در سال های اخیر به دلیل معاملات تسلیحاتی نام این کشور در سطح بین المللی مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت یورونیوز، داده های موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (CIPRI) نشان می دهد که فرانسه در بین سال های 2017 تا 2021 سومین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان است. فرانسه 11 درصد از کل صادرات تسلیحات جهان را به خود اختصاص داده است. در طول این مدت. در همین حال، صادرات تسلیحات از پاریس بین سال های 2017 تا 2021 در مقایسه با دوره 2012 تا 2016 تقریباً 59 درصد افزایش یافته است.

هدف خلع سلاح در فرانسه سابقه طولانی دارد و به زمان امانوئل مکرون، رئیس جمهور فعلی یا رهبران بعدی محدود نمی شود. فرانسه از دهه 1950 یکی از پنج صادرکننده بزرگ سلاح در جهان بوده است.

فرانسه در سال 2021 نزدیک به 28 میلیارد یورو از فروش تسلیحات به دست آورد. این یک رکورد جدید برای فروش تسلیحات در فرانسه است که از رکورد قبلی در سال 2015 پیشی گرفته است.

این گزارش به بررسی جنبه های مختلف سیاست فرانسه در زمینه تولید تسلیحات، تجارت تسلیحات پاریس و برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه می پردازد.

کدام کشورها بیشترین خریداران تسلیحات فرانسوی هستند؟

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، قطر، هند و مصر سه شریک تجاری بزرگ فرانسه در سال های اخیر هستند. تنها سه کشور تقریبا 60 درصد تسلیحات فرانسه را خریداری می کنند.

عربستان سعودی همچنین در دهه گذشته به یکی از شرکای تجاری اصلی صنعت نظامی فرانسه تبدیل شده است. بین سال های 2011 تا 2020، این کشور سومین خریدار بزرگ تسلیحات از فرانسه پس از هند و قطر بود.

افزایش قابل توجهی در فروش تسلیحات به فرانسه طی سال گذشته در نتیجه قراردادهای عمده فروش رافال توسط Dassault Aviation بود.

در سال 2021، پاریس چهار قرارداد عمده برای فروش این جنگنده ها با مصر (تقریباً 4 میلیارد یورو)، کرواسی (1 میلیارد یورو)، یونان (2.5 میلیارد یورو) و امارات متحده عربی (ارزش یورو) 16 میلیارد امضا کرد. خودنویس

خواندن
آب و هوای زنجان چگونه است؟

قرارداد فروش هواپیماهای جنگنده رافال به امارات متحده عربی به دلیل هزینه آن، «قرارداد قرن» نامیده می شود.

آخرین رای در آستانه انتخابات 2022 فرانسه: شکست ماکرون در یک پیروزی قاطع.

تولید کنندگان پیشرو اسلحه در فرانسه

مزایای اصلی این قراردادها از شرکت های بزرگ نظامی و فضایی در فرانسه مانند داسو، آمبیدیا، سافران و تالس حاصل می شود. دیگر شرکت هایی که از برنامه فروش تسلیحات فرانسه سود می برند، 400 پیمانکار هستند که برای ساخت جت های جنگنده رافال کار می کنند.

اگرچه تمرکز اصلی قراردادهای خارجی ارتش فرانسه و صنعت هواپیمایی بر روی جنگنده های رافال بود، اما صادرات فرانسه به این هواپیماهای نظامی محدود نمی شد. به عنوان مثال، ایرباس هلیکوپتر، یکی از زیرمجموعه های ایرباس، قرارداد سودآوری با امارات متحده عربی برای فروش بالگرد به آن کشور دارد.

ارزش این قرارداد بین 50 750 میلیون تا 800 800 میلیون دلار است و در همین حال امبیدیه 300 میلیون دلار تجهیزات امنیتی به مصر فروخته است.

نکستر همچنین با جمهوری چک، عربستان سعودی، دانمارک، اندونزی، مراکش و تایلند قرارداد تسلیحات گرم امضا کرده است.

چرا طرح خلع سلاح فرانسه تا این حد بحث برانگیز است؟

طرح خلع سلاح فرانسه در سال های اخیر به شدت مورد بحث قرار گرفته است. یکی از جدیدترین مناقشات فروش تسلیحات توسط فرانسه در هفته های اخیر، پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین. بر اساس گزارش رسانه ها، فرانسه پس از اشغال کریمه تا سال 2020 به صادرات تسلیحات نظامی به روسیه ادامه می دهد.

این گزارش تنها چند هفته پس از حمله نظامیان روسیه به اوکراین و ریاست فرانسه در اتحادیه اروپا منتشر شده است. وزارت دفاع فرانسه سرانجام در شرایطی مجبور به تایید این گزارش شد که تمام توجه اتحادیه اروپا بر لزوم اعمال تحریم ها علیه مسکو متمرکز شده بود.

بر اساس گزارشی از فروش تسلیحات به روسیه، فرانسه تا سال 2020 به تامین دوربین ها و تجهیزات ناوبری به روسیه ادامه خواهد داد. ارزش صادرات تسلیحات به روسیه از سال 2015 تا 2020 حدود یورو برآورد شده است. این سلاح ها به روسیه رسید و به شرکت های سفران و تالس رسید. دولت فرانسه سهامدار عمده دو شرکت فعال در صنایع نظامی این کشور است.

خواندن
اعلام عزای عمومی در لرستان در پی درگذشت آیت‌الله صادقی

حقوق بشر؛ آیا سرمایه گذاری مشترک در طرح فروش تسلیحات فرانسه را از دست می دهید؟

انتقاد فرانسه از صادرات تسلیحات تنها به تحریم تسلیحاتی اخیر روسیه محدود نمی شود. گروه های حقوق بشر بارها از پاریس به خاطر فروش اسلحه به کشورهای متهم به نقض حقوق بشر انتقاد کرده اند. دولت‌های عربستان سعودی و مصر، دو بزرگ‌ترین تامین‌کننده تسلیحات فرانسه، همچنان به نقض حقوق بشر متهم هستند.

منتقدان طرح خلع سلاح فرانسه نیز از تجارت تسلیحات و عدم گفتگو درباره خلع سلاح در پاریس انتقاد می کنند. کمیته ای در دولت فرانسه تحت نظارت نخست وزیر فرانسه تصمیم گرفته است که به مشتریان اسلحه بفروشد یا نه. وزارتخانه های مختلفی از جمله وزارت امور خارجه، وزارت دفاع (وزارت دفاع) و وزارت اقتصاد در این نهاد نمایندگی دارند.

اما جلسات و تصمیمات شورای امنیت به صورت مخفیانه برگزار شد و در عمل دلایل تحریم تسلیحاتی و رد تحریم تسلیحاتی اعلام نشد.

پارلمان فرانسه نیز کنترل چندانی بر تصمیم گیری در این زمینه ندارد. فقط سالی یک بار گزارشی از وزارت دفاع در مورد فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به کشورهای دیگر دریافت می کنند. این گزارش سالانه در مورد انواع سلاح ها و تجهیزات صادر شده به کشورهای مختلف اعمال نمی شود.

یکی از منتقدان اصلی تحریم تسلیحاتی فرانسه در سال های اخیر بر فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات متمرکز بوده است. منتقدان می گویند فرانسه نباید به دلیل نقش آنها در جنگ یمن به این دو کشور سلاح بفروشد.

عفو بین الملل معتقد است که فرانسه با فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی، تحریم تسلیحاتی خود را بر اساس معاهده تجارت تسلیحات (ATT) نقض کرده است. در مقابل، وزارت دفاع فرانسه که به عربستان سعودی و امارات تسلیحات می فروشد، تاکید کرد که فروش تسلیحات دارای یک جزء امنیتی است.

خواندن
بهترین ورق گالوانیزه ذوزنقه نکاتی که امسال خواهید خواند

دیده بان حقوق بشر همچنین در دسامبر سال گذشته پیش از سفر امانوئل مکرون به کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل نقض حقوق بشر در ریاض و ابوظبی خواستار توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات شد. اما رئیس جمهور فرانسه در جریان سفر خود به منطقه، اولین رهبر غربی بود که پس از ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد دولت سعودی، با ولیعهد محمد بن سلمان دیدار کرد.

از برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری فرانسه برای صادرات اسلحه چه می دانیم؟

فیلیپ پوتو، نامزد «حزب جدید ضد سرمایه‌داری» فرانسه، قول داده است که بخش‌های نظامی و صنعتی این کشور را به حالت تعلیق درآورد و به صادرات تسلیحات پایان دهد. با این حال، نظرسنجی ها نشان می دهد که نامزد جناح چپ کمتر از 5 درصد آرا را به دست خواهد آورد.

ژان لوک ملانشون، کاندیدای اصلی جناح چپ در انتخابات بعدی، اگرچه به دنبال برچیدن صنعت نظامی فرانسه مانند فیلیپ پوتو نیست، قول داده است که آن را تغییر دهد.

وی در طرح خود تاکید کرد که وظیفه اصلی ارتش به جای سودآوری، تامین تسلیحات مورد نیاز ارتش فرانسه است. ژان لوک ملانشون نیز در طرح خود می نویسد که صادرات سلاح باید مطابق با قوانین بین المللی و اتحاد دموکراتیک باشد.

دیگر نامزدهای جناح چپ، از جمله نامزد سوسیالیست فابین راسل، نامزد سبزها، یانیک جادو، نامزد سوسیالیست آن هیدالگو و فعال کارگری ناتالی آرتو، پیشنهادی برای سلاح به کشورهای دیگر ارائه نکرده اند.

امانوئل مکرون، نامزد «جمهوری» در برنامه خود درباره لزوم تولید تسلیحات از ارتش فرانسه برای آماده‌سازی کشور برای چالش‌های جدید در این زمینه اظهار نظر کرد. وی به توسعه موشک‌های الکتریکی، زیردریایی‌ها، موشک‌های بالستیک و ماهواره‌های کوچک رصد فضا اشاره کرد.

اریک زمور و مارین لوپن، دو نامزد راست‌گرا مانند نامزدهای راست‌گرای سنتی، از جمله والری پکرز جمهوری‌خواه، تحریم‌های تسلیحاتی یا تحریم‌هایی را در برنامه‌های خود ارائه نکردند.

انتهای پیام/

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (4)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *