چرا فرهنگسراها دیگر رونق و نشاط گذشته را ندارند؟

[ad_1]

ایسنا/سمنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان معتقد است که در یکی دو دهه اخیر بسیاری از علایق و سلایق مردم دچار تغییر و تحول شده است.

فرشید فلاح در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این تحولات در حوزه فرهنگ عمومی نیز به روشنی قابل بررسی و رصد است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص چرایی عدم اقبال به برنامه‌ها در فرهنگسراها در مقایسه با چند دهه قبل گفت: در مقاطعی، فرهنگسرا در سراسر کشور به مرکز و پایگاه شور و نشاط تبدیل و جوانان و علاقه‌مندان زیادی در برنامه‌های این مراکز فرهنگی و هنری مشارکت داشتند.

وی با بیان اینکه این تغییر و تحول را باید در ابعاد چند دهه‌ای و در ارتباط با تغییرات اجتماعی این چند دهه بررسی کرد افزود: در این چند دهه، چند تحول اساسی در زیست اجتماعی و فرهنگی ما اتفاق افتاده که این تغییرات در تردد افراد به فرهنگسرا نیز تاثیر بسیار زیادی داشته و سبب شده که فرهنگسرا ها در کشور آن رونق گذشته را کمتر داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از رشد شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به عنوان یکی از مهمترین اتفاقات در ایران و جهان نام برد و گفت: توسعه و گسترش فضای مجازی در سالیان اخیر سبب شده که نیاز به دورهمی‌های فرهنگی و هنری در مقایسه با گذشته کمتر شود. در گذشته یک شاعر، نقاش، داستان‌نویس و…برای ارائه اثر خود نیازمند حضور در مراکز فرهنگی و هنری بود اما امروزه این نیاز به راحتی از طریق شبکه‌های اجتماعی مرتفع و هنرمند نه تنها با مخاطبان در شهر خود که در سطح ملی و بین‌المللی نیز می‌تواند ارتباط برقرار کند لذا یکی از دلایل عدم رونق فرهنگسراها در مقایسه با چند دهه قبل را باید در تحولات این حوزه جست‌وجو کرد.

خواندن
جای چند بازیکن در لیست تیم ملی فوتبال خالی است!

وی با بیان اینکه فرهنگسرا در این چند دهه رقبای زیادی پیدا کردند ادامه داد: در گذشته فرهنگسرا مهمترین پاتوق‌های فرهنگ و هنر محسوب می‌شدند اما امروزه به واسطه توسعه فناوری‌ها، زمینه‌های دیگری برای این مهم مهیا شده و لذا فعالان فرهنگی و هنری می‌توانند از این بسترها نیز استفاده کنند.

فلاح از وضعیت اقتصادی نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در رونق فرهنگسرا نام برد و گفت: عامل موثر دیگر در این بخش، کاهش اعتبارات فرهنگسراها در سالیان اخیر است به طور مثال در دهه 80 اعتبارات این بخش از نظر ارزندگی قابل مقایسه با این سال‌ها نبوده و به واسطه مشکلات اقتصادی با کاهش روبرو بوده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان از آنچه تغییر سبک زندگی می‌خواند به عنوان عامل موثر دیگر در کم‌رونقی فرهنگسراها در کشور نام برد و تصریح کرد: بسیاری از علایق و سلایق مخاطبان فرهنگسراها در این یک دهه دچار تحول شده و این مهم نیز عامل موثر دیگری است که سبب شده فرهنگسراها دیگر از آن رونق سال‌های چند دهه قبل برخوردار نبوده و یا کمتر باشد.

چرا فرهنگسراها دیگر رونق و نشاط گذشته را ندارند؟

وی از تحول در علاقه‌مندی‌های مردم به عنوان یک واقعیت نام برد و ادامه داد: مخاطبان گاه در حوزه فرهنگ عمومی، چیزهایی می‌خواهند که از سوی فرهنگسراها و مراکز فرهنگی قابلیت اجرایی ندارد و به عبارتی بین فعالیت‌های ما و مطالبه و توقعات مخاطبان در این حوزه‌ها فاصله افتاده است، و بدیهی است که همه این‌ها در توجه به فرهنگسرا به عنوان پاتوق فرهنگی و هنری موثر بوده است.

فلاح از ایجاد فاصله بین آنچه فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی می‌خواند به عنوان یکی از واقعیات جامعه امروز نام برد و گفت: باید برای این بخش برنامه داشته باشیم. البته برخلاف برخی افراد کم‌اطلاع در حوزه فرهنگ و هنر، علاج کار در این حوزه سخت‌گیری نیست و لذا باید برنامه‌ریزی علمی متناسب با ارزش‌ها در این بخش داشته باشیم.

خواندن
ذخیره ساز EMC افزار پرداز هوشمند سورنا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان همچنین از تنوع دستگاه‌های فعال در این بخش به عنوان عاملی موثر نام برد و گفت: در گذشته تقریبا فرهنگسراها تنها مراکز و پاتوق‌های فرهنگی و هنری در شهرها و استان‌ها بودند و تمرکز بیشتر بر مراکز وابسته به فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، اما امروزه دستگاه های مختلفی به فعالیت های فرهنگی و هنری روی آوردند.

وی با اشاره به توسعه کمی فضاهای فرهنگی و دانشگاهی در یکی دو دهه اخیر اضافه کرد: در گذشته مراکز دانشگاهی از کمیت امروز برخوردار نبود و برخی فعالیت های هنری نظیر عکاسی، تئاتر، فیلم و…در بسیاری از شهرستان‌ها محدود به فرهنگسراها می شد اما امروز در اقصی نقاط کشور مراکز دانشگاهی و دانشکده های هنر و…وجود دارد لذا بخشی از آن رونق گذشته از فرهنگسراها به دانشگاه‌ها منتقل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان یادآوری کرد: بی‌تردید علل و عوامل مختلفی در کاهش رونق فرهنگسراها در مقایسه با دو یا سه دهه قبل موثر است که باید با تحلیل و بررسی دقیق برای رونق بخشی به فعالیت های این حوزه برنامه‌ریزی کرد تا فرهنگسراها دوباره به پایگاه شور و نشاط جامعه تبدیل شوند. البته این نکته مهم را نیز نباید از نظر دور داشت که در دو سال اخیر ما با همه‌گیری کروناویروس نیز روبرو بودیم و همین نیز در این دو سال بسیاری از فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر را به حداقل رسانده است به طوری که بسیاری از مراکز فرهنگی و فرهنگسراها حدود دو ماه است که دوباره مجوز فعالیت گرفتند و تقریبا در دو سال گذشته تعطیل و نیمه‌تعطیل بودند.

خواندن
بازار عید با گرانی های دو سال پیش مواجه نشده است

انتهای پیام

[ad_2]
خبر مهم

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (4)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *