هکرهای سفید در جهان – ایسنا

[ad_1]

در ادبیات امنیت آنلاین، کلمه “هکر” به شخصی اشاره دارد که ممکن است در برابر نقض های امنیتی در سیستم آسیب پذیر باشد.

به گزارش ایسنا، مزاحمان به دلایل مختلفی از جمله پولشویی، اعتراض یا حتی علاقه و هیجان این کار را انجام می دهند. هکرها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. برخی دیگر که بیشتر به عنوان “کلاه سیاه” شناخته می شوند، کسانی هستند که به دلایل جدی مانند خودخواهی، مخفیانه اعمال شرورانه ای مانند سرقت داده ها یا بستن یک سرویس و تهدید سلامت یک فرد یا شرکت انجام می دهند. این هکرها کسانی هستند که طبق قانون و افکار عمومی محکوم می شوند.

در مقابل، گروهی از متجاوزان که معمولاً به عنوان «غیرنظامی» شناخته می‌شوند، به‌طور قانونی و با مجوز تولیدکنندگان و شرکت‌ها، به بررسی نقض‌های امنیتی در سیستم‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای برای شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌پردازند تا از این طریق مشکلات را کاهش دهند. نفوذ سیاه پوستان هکرها در واقع هر کسی که آگاهانه بتواند از سد شبکه عبور کند اما خرابکاری نکند، هکر نامیده می شود. این هکرها که به عنوان هکرهای رفتاری نیز شناخته می شوند، به سیستم نفوذ می کنند، اما قصد بدی در مورد نفوذ به آنها ندارند و هدف آنها بررسی دقیق سیستم امنیتی، شناسایی آسیب پذیری های امنیتی و افزایش امنیت سیستم است. آدم ربایان غیرنظامی معمولا افرادی با مدارج علمی بالا هستند و در کار خود هدف دارند. آدم رباها قوانینی دارند، برخی از قوانین این هکرها عبارتند از: هکرها نباید به هیچ سیستمی آسیب برسانند، آنها نباید در دولت و سیستم امنیتی که عملیات ملی آنها را انجام می دهد دخالت کنند. عدم افشای اطلاعات هک شده، سرقت نکردن اطلاعات محرمانه هر سیستم، عدم اجازه تاثیر هک پس از هک، عدم اشتراک گذاری اطلاعات در مورد هکرهای هک از جمله قوانینی است که در بین هکرها رایج است. بدون هیچ اجباری به آن پایبند هستند. هکرهای غیرنظامی دوبار اینترنت را هک نمی کنند زیرا معتقدند که به فناوری آنها آسیب می رساند. به گفته ناجا 50 درصد مزاحمان در ایران زیر 25 سال سن دارند.

همچنین دو نوع دیگر از هکرها در ادبیات امنیت شبکه وجود دارد: کلاه خاکستری و کلاه صورتی. کلاه خاکستری در واقع وسط دو معنی آخر است. یعنی گاهی جاسوسی می کنند و گاهی نه. به هر حال، آنها هم غیرنظامی هستند و هم غیرنظامیان سیاه پوست. کلاه صورتی نیز هکر سیاه پوست محسوب می شود. این افراد نادانی هستند که از دیگران و اموال مادی آنها سوء استفاده و سوء استفاده می کنند. به عنوان مثال، در اتاق های گفتگو با نرم افزارهای سفارشی از دیگران جاسوسی یا هدف قرار می دهند.

خواندن
سایت گلاس مهره ای کستل سایز ۱۴

برای به چالش کشیدن پتانسیل آدم ربایان غیرنظامی و تشویق و به اشتراک گذاری دانش آنها، کنفرانس ها، کارگاه ها و مسابقات مختلفی مانند CTF در سطح آکادمیک و حرفه ای هر ساله با حمایت شرکت ها و شرکت های بزرگ با حضور برگزار می شود. هکرها از سراسر جهان CTF یا پرچم مسابقه، یک پلتفرم مبتنی بر وب است که در آن هکرها در برابر یکدیگر قرار می گیرند. در این بازی، هر تیم در تلاش است تا موقعیت خاصی را در رایانه یا شبکه اختصاصی خود حفظ کند. در عین حال تلاش می کند تا با عبور از موانع امنیتی سایر گروه ها پرچم خود را بر سیستم آنها بگذارد. در حال حاضر مسابقه CTF یک مسابقه علمی است که هدف آن ایجاد مشارکت در برنامه ریزی استراتژیک و به اشتراک گذاری دانش و حملات احتمالی در دنیای واقعی است.

به طور کلی، در مسابقات CTF، جنبه های مختلف دانش امنیتی تیم های شرکت کننده سنجیده می شود. مهندسی معکوس، شناسایی شبکه، تجزیه و تحلیل پروتکل، مدیریت شبکه، حمله تحت وب، برنامه نویسی و تحلیل رمز از جمله مدارکی است که در این دسته از رقبا و شرکت کنندگان برای شرکت در این مسابقات مورد نیاز است.

اگرچه اجرای چنین پروژه هایی در سراسر جهان سابقه ای نزدیک به یک دهه دارد، اما هنوز در کشور ما استقبال گسترده ای ندارد. شاید تنها مثال مفید مسابقه اینترنت و امنیت باشد که در تابستان 1390 توسط APA (مرکز آگاهی، پشتیبانی و امداد افتا) دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. دومین دوره مسابقات در خرداد ماه 1391 در دانشگاه صنعتی شریف با هدف سنجش سازمان ها و افراد در حوزه کنکور و اطمینان از ایمنی و ارتقای آموزش های ویژه این افراد در این رشته توسط مرکز برگزار شد. توسط این رشته دانشگاه لازم به ذکر است که «پریسا تبریز»، «شاهزاده امنیت گوگل» یک هکر غیرنظامی و ایرانی است که در 31 سالگی و سال گذشته در کنار افراد دیگری مانند مارک زاکربرگ موسس فیس بوک، مدیریت امنیت داده های گوگل را بر عهده دارد. در فهرست 30 برنده موفق زیر 30 سال در عرصه هنر حضور داشته اند.

خواندن
تعمیرات تخصصی اجاق گاز در نمایندگی تعمیرگاه مجاز

در ادامه به معرفی برخی از فعالیت های هکرهای غیرنظامی در سراسر جهان می پردازیم:

ریچارد متیو استالمن در دنیای مجازی به عنوان یک مزاحم شناخته نمی شود، اما او را به عنوان یک رهبر در تبلیغات نرم افزار آزاد می شناسند. اما همچنین این رهبر به دلیل قدرتش در برنامه نویسی یک متخصص هکر است. او همچنین دشمن اصلی مایکروسافت است. در مورد هکرها، هکر یک غیرنظامی است و از دنیا جاسوسی نمی کند، اما مانند هر هکری به رازداری اعتقادی ندارد و می گوید تمام اطلاعات دنیا باید به اشتراک گذاشته شود. این هکر آمریکایی کنفرانس های متعددی در زمینه هک و هکرها برگزار کرده و جهان را در معرض چهره هکرها قرار داده است. یکی از محبوب ترین سرویس های آن نفوذ به قدرتمندترین سیستم امنیتی مایکروسافت است. استالمن در حالی که نماینده مایکروسافت در این مراسم بود وارد شبکه شد و فاش کرد که قدرتمندترین سیستم امنیتی است و در انظار عمومی تنها در 8 دقیقه نرم افزار را هک کرد و مایکروسافت آن را سیاه کرد.

تیم برنرز لی: برنرز لی خالق وب سایت است و شاید تعجب کنید که او را در اینجا به عنوان یک هکر کلاه سفید بیابید. اما زمانی که در دانشگاه آکسفورد تحصیل می کرد، با هک کردن کامپیوترهای دانشگاه و تداخل در شبکه های دوستانش دچار اختلال شد و مقامات دسترسی او را به او قطع کردند. البته او با ساخت کامپیوتر با استفاده از تلویزیون های آلوده و سایر وسایل الکترونیکی نیز سعی کرد مفید باشد! او پس از همکاری با سازمان تحقیقاتی اروپایی سرن، سیستمی را برای تسهیل تبادل داده بین محققان ایجاد کرد. او بعداً این ایده را تکمیل کرد و یک وب سایت ایجاد کرد. او در سال های اخیر تیم WWW یا W3C را برای بهبود استانداردهای وب سایت تشکیل داده است و از آن زمان این سازمان فعال بوده است.

خواندن
حضور پر آوازه خراسان رضوی در تاجیکستان

استفن وزنیاک: او اپل را به همراه استیو جابز، یکی از مبتکرترین و محبوب ترین هکرهای جهان در دو دهه گذشته، تأسیس کرد. او جایزه فنی ملی و مدرک افتخاری را از دانشگاه های کترینگ و نوا دریافت کرد. وزنیاک با ایجاد راهی برای دور زدن کلیدهای مرکز تماس شروع به دخالت کرد. موفق به برقراری تماس تلفنی رایگان از راه دور. او در اوایل دهه 1980 با همکاری جابز محصولاتی به نام جعبه های آبی که برای این منظور طراحی شده بودند را به شاگردانش می فروخت.وزنیاک زمانی از همین دستگاه برای تماس رایگان با پاپ در واتیکان استفاده کرد و گفت هنری کیسینجر یک سیاستمدار آمریکایی است! او به خاطر رفتارش از دانشگاه اخراج شد و به همراه استیو جابز اولین مدل رایانه شخصی اپل را طراحی کردند. آنها در گاراژ عملیات شروع کردند و وزنیاک استاد کالاهای مصرفی است. وقتی وزنیاک بزرگ شد، تصمیم گرفت از مداخله در تمرکز بر آموزش های بشردوستانه و فنی فاصله بگیرد.

لینوس توروالدز: توروالدز فردی است که سیستم عامل مبتنی بر لینوکس را اختراع کرد و حتماً از شنیدن این که او زمانی یک هکر بوده تعجب کرده اید. اما واقعیت این است که این مهندس همزمان برای سرگرمی و خنده مداخله کرده و به گفته خودش سعی دارد با نفوذ به سیستم عامل ها آنها را از کار بیاندازد. او در اوایل دهه 80 و 90 در انواع سیستم عامل ها و حتی برخی از بازی های ویدیویی مداخله کرد تا بفهمد چگونه کار می کنند. او پلتفرم اصلی لینوکس را در سال 1991 تأسیس کرد و کارایی و عملکرد آن را با توزیع کدهای برنامه نویسی آن به صورت عمومی و آزاد بهبود بخشید. اما امروزه نام او یکی از بزرگترین ها در دنیای نرم افزار است.

انتهای پیام/

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

سیستم عامل لینوکس (linux) چیست؟

گنو لینوکس ( /) در واقع به ترکیب دو پروژه گنو و لینوکس اشاره داره. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *