دستها متفکران یا خالقان؟

[ad_1]

نظرسنجی انجام شده در استرالیا در سال 2006 نشان داد که در حالی که 15 درصد از جمعیت این کشور چپ دست هستند، 25 درصد از بازیکنان بسکتبال لیگ برتر چپ دست هستند. چرا؟ احتمالاً به این دلیل که چپ ها سریع پاسخ می دهند.

به گزارش ایسنا. رادید به گفته استفان کریستمن، روانشناس دانشگاه تولدو، هیچ مدرکی دال بر ضعیف بودن افراد چپ‌گرا از نظر جسمی یا ذهنی وجود ندارد. شاید این دیدگاه دلیلی داشته باشد و آن این است که چپ 10 تا 15 درصد جمعیت را تشکیل نمی دهد. این واقعیت که این ویژگی مورفولوژیکی یکسان است نشان دهنده ضعف تکاملی است که روانشناسان تا به حال به آن اعتقاد داشته اند.

اما چپ یا راست با ویژگی های ذهنی و عاطفی خاصی همراه است. تحقیقات در این زمینه هنوز کامل نشده است، اما تاکنون می دانیم که افراد چپ دارای وضعیت ذهنی و درک خاصی هستند:

آنها می توانند بسیار متفکر باشند

چپ دست ها می توانند از هر دو طرف مغز خود راحت تر و کارآمدتر از دیگران استفاده کنند.

بر اساس یک مطالعه استرالیایی که در سال 2006 در ژورنال Neuropsychology منتشر شد، افراد چپ دست سریعتر از سایرین بین قسمت راست و چپ مغز ارتباط برقرار می کنند و به آنها امکان می دهد اطلاعات را سریعتر پردازش کنند.

نویسندگان این مقاله آزمایش‌هایی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که چپ‌دست‌ها از مزیت شناختی بهتری نسبت به دیگران برخوردارند، زیرا از دو قسمت مغز برای پردازش سریع‌تر داده‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین در کارهایی مانند بازی، رایانه و بازی، موفق‌تر هستند.

خواندن
ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان صدا و سیمای ایلام از «سحور» تا «عصاره اران واران»

آنها ممکن است در فرآیند تصمیم گیری چپ گرایش داشته باشند

دستی که استفاده می کنید می تواند تأثیر شگرفی بر ارزیابی ایده های منطقی مانند ارزش، هوش و صداقت داشته باشد.

مطالعه ای که در سال 2009 توسط دانشگاه استنفورد انجام شد نشان داد که افراد چپ و راست می توانند در مورد مسائل ناگفته موضع گیری کنند تا به دنبال موقعیتی باشند که بر آنها تسلط دارند.

در این مطالعه، به شرکت کنندگان دو ستون از تصاویر نشان داده شد و از آنها خواسته شد که بگویند در کدام نمودار، تصاویر شادتر، واقعی تر، هوشمندتر و بهتر هستند. چپ دست ها تصاویر را از ستون چپ و راست دست ها تصاویر را از ستون سمت راست انتخاب می کنند.

دانیل کاسانتو روانشناس می گوید: «برای کسانی که می خواهند بروند، چپ و راست چیزهای خوبی وجود دارد. این زمانی است که زبان و فرهنگ برعکس آن را ثابت می کند.»

مدافعان چپ در برخی بازی ها موفق ترند

نظرسنجی انجام شده در استرالیا در سال 2006 نشان داد که در حالی که 15 درصد از جمعیت این کشور چپ دست هستند، 25 درصد از بازیکنان بسکتبال لیگ برتر چپ دست هستند. چرا؟ احتمالاً به این دلیل که چپ ها سریع پاسخ می دهند. اما دلیل دیگری نیز وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که افراد چپ دست در ورزش های اجتماعی مانند بوکس، تنیس و بسکتبال از مزیت واقعی برخوردار هستند. اما در مورد ورزش های غیر مرتبط مانند ژیمناستیک و ژیمناستیک اینطور نیست. شاید یک دلیل این باشد که چپ دست ها به دلیل توانایی شان در استفاده از دست چپ، می توانند حریفان راست خود را که عادت به مبارزه با دست راست دارند، شکست دهند، بنابراین کنترلی بر چپ ندارند.

خواندن
اجرای پروژه ساخت سردخانه بزرگ و کوچک و میوه و گوشت در سلام سرما

مغز آنها می تواند با احساسات مختلف کار کند

دست بزرگ شما می تواند نشان دهد که چگونه مغز شما احساسات را تنظیم می کند. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که در افراد چپ دست، ورزش با افزایش فعالیت در سمت راست مغز مرتبط است. برعکس این موضوع صادق است. این وضعیت می تواند منجر به عوارض جانبی قابل توجهی در درمان اضطراب و افسردگی شود، گاهی اوقات از ساقه مغز برای افزایش فعالیت عصبی در سمت چپ مغز استفاده می شود.

جف بروکشایر روانشناس گفت: با توجه به آنچه گفته شد، این دارو که برای راست مفید است ممکن است برای چپ مضر باشد.

افراد چپ دست می توانند بسیار متفکر باشند

بسیاری از محققان و محققین چپ را به این اختراع مرتبط می دانند. آیا این یک مشارکت واقعی است؟ تقریباً برخی از مطالعات نشان داده اند که افراد چپ دست در تفکرات مختلف بهتر عمل می کنند (توانایی فکر کردن به راه حل های متعدد برای یک مشکل) که نشانه ای از درک خلاقانه است، اما مهم است که تأکید شود که این خواندن ها فقط یک پیوند را نشان می دهد نه یک دلیل. بنابراین، مطالعه ممکن است کامل نباشد.

یکی از احتمالاتی که توسط کریس مک مانوس، انسان شناس کالج لندن در کتاب چپ-راست، راست-چپ پیشنهاد شده است این است که مغز چپ دارای رشد عمیق سمت راست است که با تفکر خلاق مرتبط است.

ارتباط بالقوه ای بین چپ و خلاقیت وجود دارد. رابطه نامشخص است اما خوب است.

بزرگ شدن در یک اقلیت چپ‌گرا و متفاوت دیدن خود از دیگران، «ذهن غریبه» یا نگرش داشتن تصویری بالاتر از هر گروه دیگری را تشویق می‌کند.

خواندن
آهنگ افتتاحیه در بخش هنرمندان

چنین تفکری می تواند منجر به رفتارهایی مانند استقلال و بی قانونی شود – که روانشناسان بین تفکر خلاق و خلاقیت پیوند می دهند.

منبع: هافینگتون پست

انتهای پیام/

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (4)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *