دانشگاه ها نگران وضعیت بودجه هستند

[ad_1]

بودجه دانشگاه ها و دانشکده ها برای سال جدید افزایش 30 تا 40 درصدی را نشان می دهد، در حالی که به دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند فرصتی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و اساتید دانشگاه داده نمی شود و با همه نشانه ها وضعیت در حال حاضر بودجه است. ، امسال دانشجویان دکتری برای فرصتی برای آشنایی با ایشان برای تحصیل به خارج از کشور اعزام خواهند شد.

به گزارش ایسنا. یکی از اولویت های مدیران دبیرستان ها و مدیران دانشگاه ها در سال جدید، بودجه بندی و رفاهی و هزینه ای برای دانشجویان، اساتید و کارکنان است، البته در دانشگاه ها که بودجه ای معادل صفر تا صد خرج شده ندارند. توسط دولت آنها بیشتر از دانشگاه های مالی که شهریه آنها را پرداخت می کنند نگران هستند..

البته بسته به نحوه تخصیص بودجه دولتی، تخصیص دانشگاه های دولتی متفاوت است و بودجه این موسسات بر اساس قانون، سن، عملکرد و برنامه ها متفاوت است، البته دولت منابع درآمدی را در نظر می گیرد. دانشگاه‌ها تنها ابزار بودجه‌بندی این مؤسسات هستند، به سازمان‌های دولتی وابسته نیستند و حوزه‌های تحت پوشش دولت در بودجه درآمدی دانشگاه شامل آموزش و فعالیت‌های فرهنگی، فرهنگی، خدمات رفاهی دانشجویی، پروژه‌های تحقیقاتی، خدمات رفاهی دانشجویی و… درآمد حاصل از فروش توابع دیگر

بنابراین اگر دانشگاه ها در زمینه های ذکر شده اقدامات لازم را برای درآمدزایی انجام ندهند و همچنان بر بودجه تکیه کنند، بدون شک جامعه دانشگاهی با زیان هنگفتی مواجه خواهد شد.

بر این اساس وضعیت بودجه دانشگاه را به اختصار بررسی می کنیم. در واقع دانشکده ها شامل تمامی زیرنظام های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علوم و هنر، دانشگاه های وابسته به سایر دستگاه های اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامی است. و غیر اسلامی. -دانشگاه های غیر دولتی

تحقیقات نشان می دهد که کل مبلغی که به دانشگاه ها، دانشکده ها و کارکنان مرتبط با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داده شده است در سال 1401 نسبت به سال 1400 تقریباً 31 درصد افزایش یافته است. بیشترین نرخ رشد مربوط به درآمد اختصاصی است. نرخ رشد این درآمدها در سال 1401 نسبت به سال 1400 تقریباً 45 درصد برآورد شده است.

خواندن
هشدار کره جنوبی درباره احتمال وقوع حملات تروریستی

بررسی رتبه اعتباری توسط کل محیط حسابداری نشان می دهد که 82 درصد از حسابداری از محل بودجه عمومی (73 درصد هزینه و 9 درصد دارایی های سرمایه ای) تامین خواهد شد. ثبت نام دانشگاه ها و گروه های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (تخصیص درآمد اختصاصی) در تامین اعتبار مورد نیاز در سال 1401 نسبت به سال 1400 تقریباً 1.7 درصد افزایش داشته است.

یکی از شاخص های اصلی مالی بخش آموزش عالی «نسبت بالاترین فصل در تولید ناخالص داخلی» است. این شاخص اولویت ارائه بالاترین سطح آموزش در هر کشور را برجسته می کند. این رقم در برآورد بودجه سال 1401 کشور طبق آمار موسسه آمار ایران 0.55 درصد است که در مقایسه با سال 1399، سال به سال به طور میانگین محاسبه شده است. به + 5.7٪ تغییر کرد.

از دیگر موارد مهم این ابتکار، «سرمایه گذاری در آموزش و پرورش از 3.81 درصد در سال 1399 به 3.66 درصد در سال 1401 خواهد بود.»

سایر شاخص های مالی موجود «نسبت واحدهای فصل آموزش عالی به کل اعتبارات آموزش» (شامل واحدهای فصل آموزش عمومی، فصل فنی و حرفه ای آموزش و پرورش و همچنین فصل آموزش عالی) و همین طور به شما می باشد. مبلغ صرف شده برای آموزش به کل هزینه آموزش در زیر نشان داده شده است. حجم این شاخص از 27.4 درصد در سال 1399 به 31.1 درصد در سال 1401 خواهد رسید.

مجموع اعتبارات مصوب (تامین مالی، خرید تخصصی و بودجه ویژه) دانشگاه‌ها و گروه‌های ستادی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400 به 304260 کرور رسید. این ارقام با 31 درصد افزایش به مجموع 373 هزار و 341 میلیارد ریال در بودجه سال 1401 ارائه شده است.

تنگنای اعتباری کل اعتبارات پیش بینی شده در محاسبات 73 درصد (360.249 میلیارد ریال)، 18 درصد درآمد اختصاصی (855.60 میلیارد ریال) و 9 درصد مالکیت دارایی (158.31 میلیارد ریال) است.

مقایسه آمارهای ثبت شده در بودجه سال 1401 با رقم 1400 نشان می دهد که افزایش هزینه ها 30 درصد، تولید ناخالص داخلی 45 درصد و 100 درصد و تملک دارایی های عمده تقریبا 20 درصد است.

خواندن
برش آهن، مس، فولاد، استیل

اهتمام ویژه به ارائه آمارهای مربوط به فعالیت های رفاهی دانشجویی به میزان 60 درصد، حمایت و تقویت ارزش دانشگاه های فنی و حرفه ای برای حمایت از رشته های فنی تا سقف 43 درصد و حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ترتیب (30 میلیارد ریال) از محل های ممتاز. .

تامین اعتبار لازم برای اجرای 57 پروژه با زیربنای 229 هزار متر مربع از بودجه سال 1401 کل کشور است.

در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان 840 میلیارد ریال وام برای تکمیل خوابگاه ها، 50 درصد خیرین و یا سایر وسایل تکمیل شده است.

بررسی مختصر بودجه دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها نشان می‌دهد که 30 تا 40 درصد افزایش داشته است، بدون اینکه هیچ دانشجوی مقطع کارشناسی و عالی به طور موقت در خارج از کشور، با توجه به همه نشانه‌ها و بودجه جاری، از دسترسی به تحصیل محروم باشند. این در حالی است که امسال دانشجویان دکتری برای فرصتی برای آشنایی با ایشان برای تحصیل به خارج از کشور اعزام خواهند شد.

در این راستا، دکتر. محمدعلی زلفی گل در گفت وگو با ایسنا. وی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های سفر بین‌المللی برای دانشگاه‌ها اعمال شده است. اما هدف ما این است که هر دانشجوی فارغ التحصیل بتواند حداقل تجربه بین المللی داشته باشد، این تعاملات، سفرها و فرصت های تحصیلی هزینه های خاص خود را دارد.

وی افزود: شرایط فعلی آمار لازم را برای سیاست و دیدگاه ما در رابطه با روابط بین‌الملل دانشجویی ارائه نمی‌کند، اما تلاش می‌کنیم دولت را متقاعد کنیم که دانشجویان بیشتری از دانشگاه‌های ما بتوانند تعامل علمی و فرصت‌های مطالعاتی داشته باشند. برو

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در حال حاضر محدودیت های مالی دست ما را برای بازگرداندن دسترسی دانش آموزان به آموزش بسته است.

دکتر زلفی گل همچنین تاکید کرد: فکر می کنم به دلیل کاهش بودجه برای موسسات عالی، در سال جدید با چالش بزرگی در زمینه دسترسی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی مواجه خواهیم شد.

بودجه برای فرصت های تحصیلی مورد نیاز است

دکتر. هاشم داداش پور، رئیس انجمن دانشجویی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت وگو کردوی گفت: یکی از اولویت های وزیر علوم تقویت فرصت های تحصیلی کوتاه مدت است، فارغ التحصیلی حدود 800 میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم. با این حال عرض کردم که این برنامه در صورتی امکان پذیر است که تیم برنامه ریزی و بودجه همراه ما باشد، تاکید می کنم در صورت تامین بودجه مورد نظر آمادگی اعزام دانشجویان به بورسیه های کوتاه مدت را داریم.

خواندن
همکاری ایران و پاکستان برای مبارزه با خشکسالی

وی تاکید کرد: در دو سال گذشته آموزش عالی تعداد فرصت های تحصیل در خارج از کشور صفر نبوده است و سال گذشته حدود 220 دانشجو برای تحصیل اعزام شدند که در نیمه دوم سال 1400 بیش از 180 درصد زیان دیدیم. به اختصار. فرصت های پژوهشی گاه به گاه در مجموع در سال گذشته حدود 400 نفر فرصت مطالعاتی اعزام شدند و وقتی این تعداد را با جامعه دانشجویی هدف مقایسه می کنیم، تقریباً 4 درصد از دانشجویان واجد شرایط اعزام می شوند که تعداد زیادی نیست. سه ماه یکبار.

رئیس شورای دانش آموزی خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال جاری بتوانیم پاسخگوی حداقل 10 درصد از دانش آموزانی که در مقطع لیسانس در سطح کشور تحصیل کرده اند با تامین بودجه خود پاسخگو باشیم.

به گفته وی، اگر قرار است وزارت علوم و دانشگاه های ما در سطح بین المللی فعالیت کنند، یکی از الزامات حضور دانشجویان در کنفرانس های علمی بین المللی است. بنابراین ما باید تبادل دانشجو و فرصت های آموزشی را جدی بگیریم. متاسفانه بودجه برای این کار محدود است. حداقل امسال انتظار داریم اتفاق خوبی بیفتد که قبلاً هرگز اتفاق نیفتاده است.

معاون وزیر علوم همچنین تاکید کرد: در حال حاضر بخشی از اعتبارات فرصت های تحصیلی کوتاه مدت توسط دانشجویان تامین می شود، زیرا نمی توانیم همه منابع را تامین کنیم. حدود 65 درصد منابع توسط وزارت علوم محفوظ است و به دلیل نوسانات ارزی بیش از 35 درصد هزینه را خود دانشجویان می توانند تامین کنند.

دکتر داداش پور خاطرنشان می کند: هر ساله حدود 11 هزار و 500 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان کشور اضافه می شود که هر ساله از 11 هزار دانشجوی دانشگاه آزاد، 23 تا 24 هزار نفر به دانشجویان کشور اضافه می شود.

انتهای پیام/

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (4)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *