آیا نظریه هانتینگتون خاستگاه قیام ایرانیان است؟

[ad_1]

ساموئل هانتینگتون، مبدع نظریه بحران تمدن، در زمان پسر پهلوی، نظریه تشکیل حزب دولت را مطرح کرد و محمدرضا شاه پهلوی مورد اقبال قرار گرفت. او نیز مانند این فیلسوف آمریکایی معتقد است که «تنها راه دستیابی به ثبات سیاسی در کشورهای در حال توسعه، تشکیل یک حزب دولتی است». در سایه این اندیشه، به زودی درهای خود را به روی یک نظام چند حزبی گشود و آن را به یک نظام تک حزبی با رهبری یک حزب تروریستی ایرانی در عرصه سیاسی ایران تبدیل کرد.

به گزارش ایسنا، امروز ۱۳ اسفند، چهل و هفتمین سالگرد تأسیس حزب رستاخیز در سال ۱۹۷۴ است.

هر چند فرزند خلف غلامرضا معروف به رضاشاه پهلوی جربازه آنچنان که باید و شاید وارث عزم و ناآرامی پدرش نبود، اما به دلیل بیماری خانوادگی و موقعیت خاص تاج و تخت نزدیک به وطن. مشاوران سیاسی و مشاوران نظامی ایالات متحده در دادگاه ها و دستگاه های اجرایی کم کم به نمونه مفیدی از نظریه ساموئل هانتینگتون، استاد علوم سیاسی در دانشگاه هاروارد تبدیل می شوند.

هانتینگتون معتقد است: «تنها راه برای دستیابی به ثبات سیاسی در کشورهای در حال توسعه، تشکیل یک حزب شایسته است» و پسر شاه که به تدریج شکوه و نفوذ پدرش را در عرصه های سیاسی و اجتماعی کشور تشخیص داد، موضوع را آغاز کرد. . بدون ترس از دیکتاتوری و عقل و سیاست.

از این رو تأسیس نظام حزبی را در اواسط دهه 1930 به عنوان حکومتی نامرئی تأیید کرد و در سال های 1336 و 1337 نظام دو حزبی با دو حزب «حزب خلق» و «میلیون ها» در کشور تأسیس شد. ، تاسیس شد.

خواندن
رژیم غذایی درمان کننده نقرس را بشناسید

حزب مردم در اردیبهشت 1336 با دبیرکلی اسدا علم با حمایت و حضور دانشمندان، سیاستمداران و حکومتی چون پروفسور یحیی عدل، دکتر. پرویز ناتل خانلری، دکتر. موسی عمید، دکتر. حسن ستوده تهرانی و دکتر. احمد فرهاد و حزب میلیون در سال 1337 با دبیرکلی منوچهر اقبال که نخست وزیر وقت بود، با حضور تنی چند از وزرا و نمایندگان مجلس و مقامات وقت و بزرگان ـ شخصیت های سیاسی از جمله محمود جم تشکیل شد. ازالملک اردلان، حاج سید اسد موسوی، دکتر. محمدعلی هدایتی، حسام دولت آبادی، محمد حجازی و دکتر. شاهکار.

محسن پزشکیپور قبل از تشکیل این دو حزب در سال 1330 با یک حزب کوچک سیاسی و آموزشی حزب پان ایران را تأسیس کرد.

به دنبال بن بست سیاسی قریب الوقوع بین محمدرضا شاه و اسدالله علم، حزب میلیون با عقب کشیدن پرچم خود از دربار برای مدتی و وارد شدن به سایه، به مبارزات انتخاباتی خود پایان داد.

پس از سقوط حزب میلیونی، کانون مترقی ایران به عنوان یک ملت در سال 1340 توسط برخی از دانشجویان دانشگاه مانند حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا و همچنین برخی از نمایندگان مجلس و وزرای دولت و سخنرانی اصلی دبیرکل تأسیس شد. حسنعلی منصور. به دلیل نفوذ آن در نظام حاکم، روابط مستحکم با دربار و شخص شاه به سرعت در جایگاه خود قرار گرفت و بعدها نام خود را به ایران جدید تغییر داد.

این حزب در بیست و یکمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1342 شرکت کرد و با ورود حسنعلی منصور و رهبران حزب به مجلس سفلی در انتخابات پیروز شد و اکثریت مجلس را به دست آورد.21 و آن را ارائه کرد. ایران به عنوان مؤثرترین حزب و سازمان.

خواندن
لوله برق پی وی سی چیست؛ لوله خم پی وی سی، ویکی پایپ (2)

با ترور حسنعلی منصور در 31 بهمن 1343 توسط محمد بخارایی از اعضای حزب جمعیت فدائیان اسلام پیش از مجلس شورای ملی، امیرعباس هویدا دبیرکل این حزب شد.

فضل الله صدر نیز در سال 1349 حزب ایران را تأسیس کرد و از اعضای حزب جرگه بود.

آیا نظریه هانتینگتون خاستگاه قیام ایرانیان است؟

مجلس حزب انقلابی ایران

منشا ظلم

با افزایش قدرت محمدرضا شاه در نظام سیاسی و اجتماعی کشور، با افزایش درآمدهای نفتی و افزایش حمایت نظامی و سیاسی آمریکا، دیدگاه او نسبت به نظام حزبی و حزبی به تدریج کاهش یافت. او تا پاییز 1353 به کثرت گرایی و چند حزبی در ایران اعتقاد داشت و از سرمای امسال به سرود تک حزبی به رهبری شاه پرداخت.

او در اسفند 1353 پایان عمر حزب جدید ایران و مردم یا احزاب تشکیل شده توسط دو دولت را اعلام کرد و از ادغام احزاب در حزب رستاخیز صحبت کرد. 1 مارس 1974.

محمدرضا شاه در 11 اسفند در کاخ نیاوران و در یک کنفرانس رادیو و تلویزیونی نظرات خود را بیان کرد. بر اساس این بیانیه، یک حزب سیاسی چندجانبه با کارکنان این بنیاد با حضور کشاورزان، دانشگاهیان، کارشناسان فرهنگی و دیگران تشکیل شد.

پهلوی دوم در همان روز درباره جزئیات ایده خود به سیاستمداران و روزنامه نگاران گفت: «به دست می آوریم، اما همه زیر یک پرچم، زیر یک فلسفه و با یک گروه متشکل، باید منافع این کشور را در حال حاضر و در آینده حفظ کنیم. “

در پی اعلام تشکیل حزب حاکم و انتصاب امیرعباس هویدا، نخست وزیر وقت کشور و رهبر حزب جدید، به مدت دو سال به عنوان دبیرکل این حزب، همه کسانی که قبلاً رویدادهای مشابهی را برگزار کرده بودند. در زوایای مختلف تهیه شده است. آنها از شاه حمایت کردند و سقوط حزب خود را اعلام کردند و قیام قریب الوقوع خود را اعلام کردند.

محمدرضا شاه گفت: «کسی که متعلق به این حزب نباشد و به این سه اصل که ذکر کردم اعتقاد نداشته باشد، دو راه دارد یا عضو یک سازمان غیرقانونی است که به آن «توده» می گویند. باز هم به اصطلاح بی تابعیت و با قدرت اثبات موقعیتش یا در زندان ایران است و یا در صورت تمایل فردا می تواند داوطلبانه پاسپورت خود را بدون دریافت و دریافت درآمد دریافت کند چون ایرانی نیست. حرام است و قانون حکم می کند. کسی که یک فرد عادی نیست و کشوری ندارد اما این وضعیت را نمی پذیرد، آزاد است، تا زمانی که «من با این موافق نیستم، اما موافقم. با ضد ناسیونالیسم موافق نیستم.»

وی در پاسخ به انتقاد خبرنگاران خارجی از نظام تک حزبی گفت: آزادی اندیشه. آزادی اندیشه دموکراسی، دموکراسی. با یک اعتصاب پنج ساله و یک سری اعتراضات خیابانی. دموکراسی؟ “آزادی؟ این حرفه ها به چه معناست؟ “ما هیچ کدام را دوست نداریم.”

آیا نظریه هانتینگتون خاستگاه قیام ایرانیان است؟

کنگره حزب رستاخیز

چند ساعت پس از سخنرانی شاه شاه، عبدالله ریاضی، رئیس مجلس شورای ملی، از همه ایرانیان، خواه عضو حزب و یا غیر حزب، خواست به قیام بپیوندند و حمایت خود را اعلام کنند.

جعفر شریف امامی، نخست وزیر و سناتور وقت، گفت: مردگان زنده خواهند شد. هوشنگ نهاوندی رئیس دانشگاه تهران و رئیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شاه نیز مانند شریف امامی اعلام کردند که قصد عضویت دارند.

در میان احزاب سیاسی پشت حزب ایران نوین که دبیرکل مشترکی با حزب جدید دارد، حزب مردم، ایرانیان و پان ایران از اولین کسانی بودند که به دعوت شاه لبیک سخنرانی کردند. فضل الله صدر دبیرکل حزب ایران اعلام کرد که روزنامه ایران از شماره آینده ناشر حزب رستاخیز خواهد بود و محسن پزشکیپور دبیرکل حزب پان ایران در مصاحبه ای با خبرنگاران اعلام کرد. شب اول همه مردان و زنان حزب او به قیام در ایران پیوستند.

اسدالله علم، وزیر دربار نیز پس از سال ها کناره گیری از سیاست با حزب رستاخیز صحبت کرد.

روزنامه ها مملو از اطلاعیه های حزب شاه آریامهر است. از تالارهای تجاری و شرکت ها گرفته تا ادارات آموزش و پرورش و بانک ها و اتحادیه های صنفی و حتی رستوران ها و رستوران ها و کارکنان وزارتخانه های امور خارجه و علوم و اطلاعات و بهداشت و…

محمدرضا شاه در کتاب «پاسخ تاریخی» می نویسد: «ما معتقدیم که همه ملت ایران باید متحد باشند و در یک مسیر حرکت کنند تا به اهداف ملی خود برسند، تأمین سعادت یکایک ما، هر کوششی. باید ساخته شود برای کنترل کشور می جنگد، هر حزبی می خواهد حرف خودش را روی میز بگذارد و در نتیجه اختلافات ایجاد می شود.

اما به زودی مشخص شد که پیوستن به این حزب سیاسی یک امر ضروری است.

محمدرضا در روز تأسیس حزب گفت: «همه به حزب می پیوندند و فعالیت های آن را مشخص می کنند. اگر نه، ایران را ترک کنید. اگر نخواهند بروند، جایشان در زندان است و دولت اعلام کرده است که برای هر ایرانی که نمی‌خواهد به حزب بپیوندد، گذرنامه صادر و ارسال می‌شود.»

آیا نظریه هانتینگتون خاستگاه قیام ایرانیان است؟

امیرعباس هوی در سمت راست و اسدالله علم در سمت چپ

اسدالله علم، وزیر دربار پهلوی پس از تأسیس حزب، در خاطرات خود در روز پنجشنبه 26 فروردین 1354 می نویسد: «از حزب جدید هم صحبت شد. گفتم نخست وزیر هم مشغول است. می گویند چرا؟ من می گویم پایان حزب جدید ایران مدعی اکثریت در ملت ایران است و شاید در برخی موارد کی می داند. او گفت که او باید مرد بسیار باهوشی باشد و من مطمئن هستم که می‌دانست هرگز غذا نخواهد خورد. اما حتی هزار نفر هم می تواند برای خودش خیال پردازی کند.

این اولین بار است که این دستور را از شاه می شنوم. حتی می گویند وقتی در این گروه عظیم جناح های قوی وجود داشته باشد، بدون شک می توانند برای تشکیل دولت اکثریت ائتلاف کنند.

امیرعباس هویدا، منتقد برجسته، در زندگی نامه خود می نویسد: «در واقع شاه باید از هر جهت صادق باشد. در حالی که جاه طلبی و استکبار حکومت و حزب اکثریت را منحل کرد. بالاخره حزب جدید ایران چه ربطی به دعوت از همه احزاب اعم از جلو و عقب، کمونیست، غیر کمونیست، لیبرال و… به کنوانسیون خود دارد؟ “پادشاه بسیار مراقب بود.”

منابع:

صحیفه امام، جلد 3، ص 70-76

محمدرضا پهلوی، پاسخ تاریخی، ص 208

محمدرضا پهلوی، سفارت، ص 173

حزب رستاخیز – مرکز تاریخ نوین ایران

ایران بین دو انقلاب، یرواند آبراهامیان، نشر نی، صفحه 541.

ایران بین دو انقلاب، یرواند آبراهامیان، نشر نی، صفحه 542.

رفیع، جلال. داده 80 years.j awl. صفحه 296. 1 مارس 1974. بررسی ادبیات

انتهای پیام/

[ad_2]
sorsec

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

سیستم عامل لینوکس (linux) چیست؟

گنو لینوکس ( /) در واقع به ترکیب دو پروژه گنو و لینوکس اشاره داره. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *